Fiskeolie er vigtigt for din krop!

eye q fiskeolieRigtig mange danskere tager vitaminer som et tilskud til deres kost – hver dag. Der findes i utal af forskellige multivitaminer og mineral tilskud, som har en stor del af det, som kroppen har brug for, men der findes også nogle mere specifikke tilskud, som i visse tilfælde kræver, at man tager specifikke piller for at kunne få det. En af disse er omega-3 og fiskeolie (eks. Eye Q). Omega-3 findes godt nok i nogle af de multivitamin-mærker der findes på markedet, men det er ikke altid den bedste form for omega-3, som de tilbyder.

De “rigtige” fiskeolier indeholder eikosa-pentaen-syre (EPA) og dokosa-hexaen-syre (DHA). Den tredje af de kendte omega-3 syrer er alfa-linolen-syre (ALA), som er en fedtsyre der kommer fra planter. Denne bliver ikke omdannet til EPA og DHA i vores stofskifte i samme grad. EPA og DHA kommer fra fisk og skaldyr. Blandt de bedste kilder er:

  • Makrel
  • Ål
  • Laks
  • Hellefisk
  • Stenbiderogn
  • Sild
  • Stenbider
  • Regnbueørred
  • Sardin

Det bedste, du kan gøre, er selvfølgelig at spise ovennævnte fisk, i frisk-tilberedt form. Det vil give dig det samme, som at indtage fiskeolie, men det er dog svært at få den mængde omega-3, som kroppen gerne vil have.

Hvorfor fiskeolie?

Omega-3 fiskeolier er langt mere fordelagtige end de eikosanoider du kan få fra omega-6 planteolier, idet de er med til at:

  • Stabiliserer hjerterytmen (lavere risiko for hjerterytmeforstyrrelser)
  • Udvider blodkarrene (blodtrykket falder)
  • Modvirke blodets sammenklumpning (sænker faren for blodpropper)
  • Dæmper betændelse og irritation (virker anti-inflammatorisk, modvirker åreforkalkning, dæmper smerter)

Og hvis ikke dette er argument nok for at skynde dig hen og købe noget Eye Q fiskeolie, så antages det også at omega-3 nedsætter risikoen for visse sygdomme eller ligefrem lindrer andre sygdomme. Her er især tale om dem der involverer betændelse og irritation. Det gælder også astma, blodprop, diabetes, demens, depression, eksem, gigt, kræft, psoriasis, tarmbetændelse og åreforkalkning. Omega-3 hjælper med til at lindre dine smerter, sænke dit blodtryk samt reducere dit blods fedtindhold.

Det sidste og mest vigtige argument for fiskeolie er at omega-3 fedtsyren DHA udgør 20 procent af hjernens fedtstoffer og er derfor vigtig for både hjernens opbygning og funktioner, herunder især humør og hukommelse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *